Prima mea zi in penitenciar


Am inceput de alaltaieri practica. A fost prima zi in care am muncit vreodata, chiar daca fara sa fiu platita, iar pasul asta spre maturitate m-a facut sa nu dorm mai deloc noaptea dinainte.

Programul incepe, parca zeflemitor, la ora 7 dimineata. De putine ori m-am uitat la ceas asa de devreme fara sa ma culc inapoi.

Am ajuns la locul cu pricina cu 5 minute mai devreme, ca sa fac impresie buna. Dupa ce am trecut prin poarta cu detector de metale, am fost perchizitionata corporal si rusinata cand mi-au cotrobait prin geanta in care nu aveam mai nimic demn de postura mea acolo, mi-am lasat datele personale in trei locuri viguros incuiate si am ajuns cu intarziere de aproape 10 minute. Nu… nu fac practica la o firma condusa de oameni paranoici, ci nici mai mult nici mai putin decat la penitenciar!

Am fost intampinata de un barbat gras si mic de inaltime care m-a condus catre biroul “nostru”, unde m-a prezentat celorlalti 8 sau 9 colegi ca “studenta care face practica la noi” si mi-a spus in prea multe cuvinte ca urmeaza sa ma tin coada, pe rand, de fiecare persoana din incapere.

Din nefericire, ei se ocupa de hartogaraie pana la ora 10, dar s-au gandit ca intre timp eu pot sa ma familiarizez cu noul mediu. Ma asteptam sa ma duca la un tur sau ceva de genul, dar in schimb mi-au trantit in fata un munte de carti si un deal de dosare.Mi-au dat o cana de ceai care avea gust exact ca si Coldrex-ul si m-au pus sa citesc, pe rand, istoria penitenciarului, regulamentul de ordine interioara, drepturile si indatoririle mele si sa imi arunc un ochi peste dosarele unor detinuti ca sa vad cum se realizeaza. Aaaa, ma scuzati. Nu e corect politic sa ii numesc detinuti. Sunt “persoane private de libertate”.

Birourile erau aranjate in cerc, ca atunci cand aveam lectie deschisa la scoala, iar in mijloc era o masa plina cu flori pe jumatate moarte. Daca nu stiam unde ma aflu, as fi crezut ca sunt intr-o cancelarie a unei gradinite dupa cantitatea picturilor copilaresti atarnate pe pereti si a obiectelor realizate la lucru manual.

Am incercat sa citesc. Vorbesc foarte serios. Nu e vina mea ca propriul meu corp nu coopera cu mine. Au fost necesare eforturi supraomenesti sa il inving si sa nu il las sa isi puna capul pe birou, ca un betiv intr-un bar. Cele doua ore de somn, dar mai ales cele 6 de nesomn din noaptea dinainte se faceau simtite. Dupa cateva pagini, literele mi s-au transformat in furnici si de cateva ori am fost tentata sa le scutur jos de foaie.

Mi-am umplut timpul pana la 10 holbandu-ma la cate o foaie, suficient de mult timp incat sa fie credibil, dar nu destulย  incat sa par retardata. Pe urma dadeam pagina cu un aer cult si beam cate o gura de medicament solubil, sperand sa nu observe nimeni cand ma stramb.

Cand a venit momentul mult asteptat, Mariana, o bruneta creola cu parul sarmos mi-a spus ca azi o sa fiu umbra ei, iar pentru inceput ma duce sa imi faca mult asteptatul tur. E o femeie amabila care incerca sa ma faca sa ma simt in largul meu razand non-stop si tocmai prin acest ras reusind exact contrariul. Ma facea sa ma simt prost ca nu rad si eu fara motiv. M-am straduit de fiecare data, dar de cele mai multe ori am sfarsit ranjindu-ma la ea ca o maimuta nebuna. Simteam falsitatea situatiei si aveam impresia ca pur si simplu ii arat toti dintii mei ca sa-i evalueze. Ea insa era prea ocupata sa rada la propriile ei glume ca sa isi dea seama.

Partea buna e ca am acces nelimitat in toate cladirile penitenciarului. Partea proasta e ca nu sunt sigura ca e cea mai inteleapta idee.

M-am plimbat prin curte straduindu-ma sa fac abstractie de scarboseniile pe care “persoanele private de libertate” le zbierau de la geamuri in urma mea.

Prison

Am primit doua sfaturi valoroase: 1. sa nu raspund la intrebari personale. Si 2. sa nu ma plimb pe sub geamuri ca sa nu ma trezesc cu ceva in cap.

Am vizitat departamentul de minori, de femei, carantina, detinutii cu regim deschis, semideschis, si chiar si cei de la maxima securitate. Purtau fiecare propriile haine in locul uniformelor iar cei din regim deschis, adica cei considerati nepericulosi au voie sa se plimbe prin curte oricand inainte de stingere. Unul din ei a oprit-o pe Mariana sa o intrebe ceva si atunci s-au adunat mai multi la gard. Am observat ca altul se holba la mine parca in transa, muscandu-si o buza si trepidand. Primul meu gand a fost ca are ceva probleme psihice, dar cand i-am observat mana din buzunar mi-am dat seama ca e vorba de cu totul altceva si am plecat dezgustata.

Am fost sa vad salile de vizita si cand am incercat sa imi trag un scaun sa ma asez am avut impresia ca sunt mult prea slabita din cauza oboselii, intrucat scaunul a ramas neclintit. De fapt, sunt insurubate de podea. Au luat masura asta caย  in cazul in care vreunul se enerveaza pe mult iubitii vizitatori, sa nu il ia la bataie cu vreun scaun sau o masa.

Am descoperit ca detinutii iau parte la tot felul de activitati in urma carora primesc recompense sau le sunt anulate unele pedepse usoare. Am asistat la un curs de break-dance daca va vine sa credeti sau nu. Patru baieti pregateau o coregrafie si peste doua saptamani urmeaza sa dea un spectacol! Asa ca nu e dracul asa negru pe cat pare.

Au acces la biblioteca, uneori le pune filme, pot sa mearga la biserica si cei ce nu au 8 clase au ocazia sa le termine. Bineinteles, sunt si neintelegeri, si batai si jeg, si cate si mai cate…

Cand am chef o sa scriu si despre a doua mea zi acolo, mult mai interesanta si mai productiva.

Stay tuned.

This entry was posted in viata and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

30 Responses to Prima mea zi in penitenciar

  1. Andrei Nicolae says:

    Stiu ca numele asta o sa-ti provoace un zambet larg si ca, in acelasi timp, o sa stai din nou sa suspini si o sa zici ca tu vrei sa fii “MISS INDEPENDENT”, dar nu pot sa nu-l folosesc pentru a-ti aduce aminte de alte vremuri… stii tu… Bora Bora… nu penitenciare. Apropo ai simtit “miros de sange”?

  2. messedupgirl009 says:

    Interesanta zi ai avut. Cand incepi sa povestesti despre viata ta …pe cuvant am impresia ca e un episod dintr-un film sau un capitol dintr-o carte…ai un dar …nu-l irosi. Cred ca intotdeauna a fost asa, numai ca niciodata nam stat sa ma gandesc la treaba asta.
    Felicitari…si ma bucur k ai o viata mai “condimentata”. Intotdeauna am fost curioasa sa vad un penitenciar, macar prin ochii tai. Mersi pentru asta :*

  3. Andrei B says:

    Practica nu se facea dupa terminarea semestrului II?

  4. Adia says:

    pai avand in vedere ca am terminat primul an, nu am terminat si semestrul II ? ๐Ÿ™‚

  5. Marin Vasile says:

    Sa inteleg ca a fost o experienta foarte misto :D.

    Da la ce facultate esti tu de faci practica la penitenciar? Ce profil urmezi mai exact? ๐Ÿ˜€

  6. Neamtu' says:

    Wow, super faina experienta, la final, evident. As vrea sa intru si eu macar o data, ca vizitator :)) Nu ca si condamnat, asta chiat nu-mi doresc!

    • Adia says:

      A fost faina si pe per ansamblu, dupa ce am trecut peste neplaceri. E foarte interesant sa auzi si “cealalta parte a povestii”. Nu m-am plictisit niciodata. Mi-ar place o astfel de meserie. ๐Ÿ™‚
      PS: O sa te anunt cand e ziua portilor deschise ๐Ÿ™‚

  7. Sadak says:

    Frumos, intri in FeedReader, scrii bine, mi-ai captat atentia. Mai e ceva de spus?

  8. Stefan says:

    hmmmm..ai fost obligata sa faci practica la penitenciar?

    n-ai avut altceva de ales?

    sau vrei sa urmezi ceva din domeniul asta in viitor? lumineaza-ma:D

    • Adia says:

      fiecare face practica unde vrea. dupa facultate vreau sa lucrez la protectia copilului, dar am vrut ca inainte sa fac asta sa fac ceva neobisnuit, incitant, care sa fie in fiecare zi altfel, o provocare. ๐Ÿ™‚
      sa incercam lucruri noi cat suntem tineri sa nu ne para rau mai incolo, nu? ๐Ÿ™‚

  9. fbogdan1988 says:

    Pare o experienta foarte intresanta si cred ca ai mult curaj daca ai ales sa faci practica acolo. Si scri si foarte frumos. A fost ca si cum as fi citit un capitol dintr-un roman sau as fi vazut actiunea prin ochii tai.

    Probabil esti la o Facultate de Asistenta Sociala sau Psihologie, nu? Nici eu nu imi dau seama la ce facultati se face practica in penitenciare.

    Mult succes, Adia.

    • Adia says:

      Multumesc mult Bogdan! Ma bucur ca iti place cum scriu ๐Ÿ™‚
      Cat despre practica, a fost, intr-adevar foarte foarte interesant, dar nu stiu ce sa zic despre pericol, ca daca m-ar fi atins cu un singur deget careva ar fi avut multe drepturi de pierdut…nu s-ar fi meritat.
      Ai avut dreptate cu facultatea, sunt la asistenta sociala ๐Ÿ™‚
      Te mai astept in vizita ๐Ÿ™‚

  10. Roxalia says:

    Titlul atrage omul sa iti citeasca primele randuri. Felul cum scrii atrage omul sa iti citeasca tot articolul. Interesant! Bv!

  11. Lucia says:

    presupun ca esti la facultatea de drept nu ? ai idee daca altii prin dorinta si mult interes pt domeniu juridic pot totusi sa faca practica acolo fiind de la o facultate paralela :-)))?. anul asta termin ce am inceput acum 3 ani si as vrea sa dau la un master cu conotatie juridica insa pt admitere as vrea sa am la interviul ce-l voi sustine , si ce povesti…you know ..lucruri /acitivati/ experiente diferite

    astept un raspuns ….soon ๐Ÿ˜€ …thakns

    • Adia says:

      nu sunt la drept…cei de la drept se ocupa cu altceva la penitenciar, nu consiliere…
      sunt la asistenta sociala. depinde la ce facultate esti…trebuie sa aiba cat de cat legatura cu asta. Daca esti la Litere sau geva de genul…nu prea cred ca ai sanse. Dar trebuie sa vb la secretariat la fosta ta facultate sa iti trimita cerere sa faci practica acolo. sau macar sa iti dea voie sa intri :p
      cererea de acces o sa fie aprobata apoi de directorul penitenciarului si poti sa te duci sa vb cu seful departamentului socio-psihologic.
      bafta!

  12. Lucia says:

    aha …pai eu acuma sunt la facultatea de limbi straine adica intelegi tu :-& ,…. in fine ..si termin anul asta si vreau sa dau la master la facultatea de psihologie la securitate nationala ( si am vazut acolo ceva de portofoliu- si eu chiar n-am nimic in sensul asta ) asa …ori la facultatea de sociologie – asistenta sociala – probatiune ๐Ÿ˜€ …imi place f mult asta a doua …am vazut cam ce se studiaza …oricum e noua bagata acuma am inteles ….poti te rog sa vb pe mess : pretty_ineffective …..nu te deranjez mult vreau doar sa te intreb mai multe ( oricum mersi mult ca mi-ai raspuns )

  13. diana says:

    te rog, intra pe idu meu de mess (adresa de e-mail).. Vreau sa vorbesc cu tine!
    Multumesc mult!

  14. Andreea says:

    Hei! Acum am descoperit post-ul asta, sper tare mult sa mai fie activ si sa-mi raspunzi la comentariu. Dupa cum reiese, nu stiu nimic despre tine, deci te rog sa nu te superi daca pun aceasi intrebare ca cei dinaintea mea.. La ce facultate esti si mai ales cum ai reusit sa ajungi sa faci practica in penitenciar, mai cu seama in care? Eu sunt la psihologie si as vrea sa fac practica tot in penitenciar, doar ca nu stiu cum sa procedeaza… Poate ai putea sa imi dai un sfat?! Merci anticipat!!

  15. Pingback: Viol. Se-ntรขmplฤƒ… « Adia

  16. Pingback: Adia » Viol. Se-ntรขmplฤƒ…

  17. Pisica Neagra says:

    Salut,sunt studenta la psihologie in primul an si ma intereseaza tot ce tine de domeniul judiciar. Te poti duce si singur sa faci practica sau trebuie sa te recomande cineva?

    • Adia says:

      trebuie sa te duci la tine la facultate la secretariat si sa ii rogi sa trimita o cerere ca sa poti face practica acolo.

  18. PisicaNeagra says:

    Multumesc pentru informatie:)

  19. bogdan says:

    am si eu o intrebare daca ai un nr de telefon sau sa imi trimeti in mail vreau sa dau si eu la anu in aprilie si vreau sa te intreb ce trebuie sa fac sau sa ma ajuti si pe mine te rog frumos astept raspuns de la tine uite si add meu de mess denis_spania22 mersi

  20. gheorghita says:

    Adia am nevoie de dosarul tau de practica ๐Ÿ˜€ pana joi !

Leave a Reply

