“Tata”


Pentru a evita orice confuzie, acesta nu e un articol despre tatăl meu. Probabil o să scriu şi despre el într-o zi, dar nu azi.

“Tata” e numele cărţii mele preferate. Am descoperit-o în casa bunicilor, o carte îngălbenită de vreme şi fragilă din cauza bătrâneţii. De “Tudora Petcuţ Bondoc”, autoarea ei, n-am mai auzit niciodată până atunci şi de atunci. Nepotrivit nume pentru o scriitoare…

Totuşi, a terminat această carte exact de ziua mea, cu 40 de ani în urmă.

E vorba despre viaţa unei familii de români săraci, în timpul celui de-al doilea razboi mondial, prezentată din perspectiva mezinei, o fetiţă de 11 ani.

O citesc în fiecare an de câteva ori şi deşi încă de la începutul paragrafului ştiu cum o să se termine, râd şi plâng la fel ca prima dată.

Nu exagerez atunci când spun că “Tata” e o parte din mine. E singurul element din viaţa mea care a trecut cu mine prin cele mai învolburate ape, reuşind să-şi păstreze stabilitatea.

Nici măcar nu e cartea mea, ci e a Stelianei. Nimic nu m-ar face mai fericită decât să găsesc undeva, oriunde, o copie a ei. Am încercat în toate librariile şi anticariatele pe care le ştiu, am căutat-o pe internet…dar aproape nimeni nu ştie nimic de ea, de parcă ar fi vreun secret. În fiecare an de Crăciun şi de ziua mea am sperat cu absurditate să o primesc. Ştiu că e imposibil, dar visam ca cineva să mă iubească aşa de mult încât să reuşească. Nimic nu m-ar face mai fericită.

Pentru că şi Steliana adoră “Tata”, ne-am hotărât într-o noapte prea lungă din miezul verii să o căutăm pe Tudora şi să o vizităm. Doar ca să întrebăm “Şi apoi ? Ce s-a întâmplat după ultima pagină?”

Dacă, însă, nu mai e printre noi,să îi punem o floare şi o lumânare pe mormânt, pentru a-i oferi o frântură microscopică din bucata de suflet pe care ne-a lăsat-o în “Tata”.

This entry was posted in Everyday and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to “Tata”

  1. Mladin Adrian says:

    neaparat vreau sa o citesc! 😛

  2. eu's M says:

    pot sa asemana cozonacii facuti de bunica cu “Tata” tau… Atunci cand mirosea toata ulita a cozonac, atunci cand ma gonea de acasa sa nu-i manac coca si ingredientele;))

  3. alphadog says:

    N-am auzit de cartea asta. Am şi eu una similară, la care mă întorc din cînd în cînd. Atunci cînd simt nevoia unei evadări literare. Se numeşte “Fluturii albi mor spre sfîrşitul verii” de Alexandru Struţeanu. Şi e veche şi scorojită de la atîta citit. Nici eu n-am mai găsit-o într-o ediţie mai recentă.

  4. Catalin says:

    Vrem poze cu Steliana. 😀

  5. teofiltripo says:

    Am ramas deosebit de impresionat de modul in care ai perceput si te-ai regasit in carte si in personaj. Dar mai mult de atat, m-a pus pe ganduri bunica ta, care avea asa carti valoroase in cufar. 🙂

  6. Camy says:

    O am si eu ,e si cartea mea preferata,chiar acum o am pe noptiera..o citesc de citeva ori pe an si de fiecare data am aceeasi emotie,e f.veche,nu cred ca se mai gaseste pe undeva, stie careva autoarea daca mai traieste si citi ani are

  7. tocmai am avut o revelatie! :D:D:D
    cand facem inconjurul Romaniei cum am povestit mai demult… un episod o sa fie “Tata”… sounds like adventure! I’m in! I’m all in!!! ma primiti? 🙂

  8. adrianag says:

    buna,

    sunt noua pe aici …………..as dori si eu o copie a acestei carti “tata” am avut-o si noi candva ………..o carte pe care si-o doreste f f f mult sora mea si a carui era de fapt cartea ( am imprumutat-o eu unei vecine si mi-a inapoiat-o rupta si cu pagini lipsa), iar acum sora este plecata de ani de zile din tara si mi-a spus ca si-ar dori-o ff mult sa o mai aiba………..as vrea din suflet sa ii pot face rost de ea . oare ma puteti ajuta cu o copie xerox a acestei carti………..va rog ……………as face o surpriza imensa ,o platescbinenteles, va rog.

    mutumesc.
    adriana g

  9. adrianag says:

    nu am reusit…………..inainte sa scriu mesajul de mai sus am incercat o seara intreaga si nu am reusit ,nu au nici un numar de telefon ………nimic, tocmai din acest motiv am intrat aici si am rugat frumos pentru o copie xerox a acestei carti macar sub forma unui dosar sa o pot oferi
    in cazul in care te decizi ptr. a-mi trimite si mie o copie xerox a acestei carti te astept pe adresa mea de mail grt_adriana@yahoo.com pentru detaliile in acest sens ………nu iti face griji in privinta contracostului te rog.
    multumesc

Leave a Reply

